TATU

Aku tak tahu kenapa..  jika ada yang bercerita pasal tatu aku amat berminat untuk tahu seolah-olah aku pun mempunyai tatu tapi sebenarnya aku langsung takde tatu walau sebesar kuman pun.. Walaupun begitu aku memang teringin nak buat tatu.. satu cukuplah.. masalahnya aku takut sakit sebab itulah aku tak buat sampai sekarang. kalau korang nak tahu zaman dulu tatu ni lambang keberanian tau.. sebab tu aku sedikit kagum tengok perempuan yang betatu selain cantik diaorang berani.. beranilah tahan sakit buat tatu tu hehehe.. Amalan tatu  ini lebih glamor dikalagan lelaki sahaja tapi itu dulu lah.. sekarang ni perempuan pun ramai yang bertatu untuk kelihatan cantik.. dan rasanya semua orang dah anggap tatu ni seperti budaya semasa.. siap jual kat Mane aje pun kan??




sumber tattooed girls magazine


Namun bagi masyarakat iban tatu atau kelingai(dlm bhs iban)  ini mempunyai cerita tersendiri.. walaupun kita memang anak jati sarawak tapi mungkin ada diantara kita lupa atau  tak tahu tentang amalan tatu  ni. so disini aku nak share ngan korang tentang tatu bagi masyarakat iban. mari kita sama-sama preview dokumentari ini, mungkin korang lebih faham.. 




Bilalah aku ni dapat buat tatu ni agaknya ye.. 



!! SHARING IS GOOD !!

No comments:

Post a Comment