BELAJAR BAHASA IBAN

Arini aku nak ajak kawan - kawan belajar bahasa iban ya.. sekadar untuk kegunaan  harian cukupla..  mane la tau kot-kot korang tersinggah ke kawasan yang dipenuhi oleh kaum iban haa...  tak pun korang melancong kat sarawak ke ape.. mungkin ini boleh membantu.. jom kita baca bersama.. 
  • Selamat pagi ............................. "Selamat pagi"
  • Selamat tengah hari/ngalih ari ......"Selamat tengah hari"
  • Selamat lemai ........................... "Selamat petang"
  • Selamat malam ..........................  "Selamat malam"
  • Selamat datai / Selamat nemuai....... "Selamat datang"
  • Selamat bekelala ......................... "Selamat berkenalan"
  • Nama brita nuan?....................... "apa khabar awak?"
  • Sapa nama nuan?........................ "siapa nama awak?"
  • Berapa rega utai tu?................... "Berapa harga barang ini?"
  • Dini alai ___? .............................. "Di mana ___?"
  • Ari ni penatai nuan? ................... "Awak dari mana?"
  • Aku datai ari ___. ...................... "Saya datang dari ___."
  • Rinduk betemu enggau nuan..."Gembira berjumpa dengan awak"
  • Pukul berapa diatu?.................. "Sekarang pukul berapa?"
  • Anang manchal!............................. "Jangan nakal!"
  • Enda ulih datai ............................."tidak dapat datang"
  • Anang guai .................................."nanti dulu"
  • Nadai ngawa nya ........................."tidak mengapa"
  • Nyamai ........................................."sedap/ bagus"
  • Pulai dulu......................................"Saya mahu pulang"
  • Aram bekelala..............................."Mari berkenalan"
  • Pengerindu................................"Cinta, ghairah"
  • Aku rindu ka nuan................."Saya cinta awak / menyukai anda"
  • Manah.........................................."Bagus, hebat"
  • Jai'.................................................."Jahat, rosak"
  • Sapa enggau nuan?........................"awak dengan siapa?"
  • Aku enggau __...................."Saya datang / datang dengan ___"
  • Dinga meh......................................"Sila dengar"
  •  Anang inggar / ragak...................."Sila, senyap"
  • kemaya datai?..............................."bila sampai?"
  • udah makai ka?............................" sudah makan kah?"
  • bedau............................................"belum"
  • nuan amai bajik.......................... "anda sangat cantik"
  • sigat............................................."kacak"
  • jalai tu nuju kini?......................."jalan ini menuju kemana?"
  • agi jauh ka?.............................." masih jauh kah?"
  • ulih ka aku nanya?...................." bolehkah saya bertanya?"

selamat mencuba ya.. chaiyok! chaiyok!

sekian.




!! SHARING IS GOOD !!

12 comments:

  1. feeling sinu meda post dek nyak x'D hahahahahh

    ReplyDelete
  2. Teringin nk bljar bhsa iban jgak...
    Please..

    ReplyDelete
  3. Boleh sapa2 translate pda saya apa maksud kendin dan jaik

    ReplyDelete
  4. Boleh sapa2 translate pda saya apa maksud kendin dan jaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaik tu buruk dlm bahasa melayu sawak.

      Delete
    2. Jaik tu buruk dlm bahasa melayu sawak.

      Delete
  5. Hello, boleh saya tanya apa maksud "dugau" dalam iban?

    ReplyDelete
  6. Di sarawak tak ada melayu mereka org asli laut..

    ReplyDelete