..perempuan lebih beruntung jadi kekasih..


orang perempuan lebih beruntung jadi kekasih daripada jadi isteri.jangan salah faham,ini bukan pandangan aku sendiri tetapi pengakuan seorang teman berdasarkan pengalamannya dan  mungkin ini jugak turut dilalui oleh sebahagian daripada perempuan yang pernah,telah atau sedang bergelar isteri di dunia ini..
katanya,ketika bercinta semuanya indah,setelah menjadi isteri semuanya berubah..apabila dah tinggal serumah,hidup bersama pagi petang siang malam barulah di ketahui segala kejanggalan dan keganjilan lelaki yang selama ini di puja.sejak hari pertama cinta dimetrai segala-galanya bagai dalam filem hindustan,terasa sangat diri dihargai.. apa saja yang diminta pasti kekasih akan mencari sehingga dapat.malah cik abang bertekad untuk sanggup melakukan sesuatu yang bukan saja luar biasa tetapi tak masuk akal langsung..
 nama dalam sijil beranak dan kad pengenalan pon tidak digunakan dalam musim cinta sebab ada nama gelaran atau panggilan tidak rasmi untuk memaniskan lagi cinta.mula - mula di panggil "manja,love, manis, sweetheart,honey" seperti berada diawang - awangan  dan sesekali kedengaran geli geleman tetapi lama kelamaan panggilan itu jadi sebati pulak sampai nama sebenar sudah tidak perasan lagi.pendek kata musim cinta bersemi memang indah,kadang-kadang fantasi mengatasi realiti.

"AKU TERIMA  NIKAHNYA DENGAN..." demikian lafaz yang menamatkan zaman  cinta.Dan bermula saat itu,satu persatu yang berubah.semakin lama usia perkahwinan semakin lenyap fantasi musim cinta.kini,alam rumahtangga dilalui secara realiti bukan lagi fantasi.berapa lama panggilan tidak rasmi dialam cinta diteruskan?? sepanjang bulan madu masih hangat kedengaran  tetapi lepas habis musim bulan madu,panggilan itu makin jarang kedengaran malah nama-nama dalam kad pengenalan pulak semakin kerap digunakan..
malah,ketika isteri mengandung ada suami yang memanggil isteri dengan panggilan yang tak romantik langsung .. "mak buyung" dan sebagainya.tempoh mengandung adalah waktu yang paling kritikal.kebanyakan wanita rasa tercabar dan selera makan pon berubah,mengidam macam-macam.dulu bercinta,apa saja nak semua dapat tapi bila dah kawin.. mengidam benda yang pelik sikit suami dah menyindir-nyindir..waktu bercinta bersumpah sehidup semati tapi dah kawin nak bangun malam untuk buatkan susu "baby" pon "sang kekasih" sudah komplen. zaman bercinta dia tak pernah lupa hari jadi,setiapkali harijadi dia akan membelikan hadiah istimewa.apabila sudah menjadi isteri,suami lupa tarikh-tarikh penting termasuklah harijadi.. dan satu lagi,ketika menjadi kekasih dulu,cik abang akan mematuhi masa.kalau temujanji pukul 5,pukul 4.30 dah sampai tapi bila dah kawin,janji dengan isteri pukul 6 petang,pukul 7 malam pon tak sampai lagi.ada saja alasan untuk menutupi kelewatan itu.

kesimpulannya, mungkin ada benarnya orang perempuan  lebih beruntung jadi kekasih daripada menjadi isteri.namun.. percayalah apabila sudah berkahwin, suami memang tidak romantik macam zaman bercinta.tetapi rasa sayang terhadap isteri tidak akan hilang.orang lelaki tidak sentimental,mereka lebih praktikal.. jangan kecil hati,orang lelaki semua macam itu.

aku mohon maaf kalau ada dikalangan pembaca terasa atau tidak setuju dengan pandangan ini.aku faham tidak semua lelaki begitu kan?? tapi ini hanya pandangan teman ku... pandangan anda bagaimana?? terserah pada anda menilainya..

fakta pengantin

. sekian .

!! SHARING IS GOOD !!

No comments:

Post a Comment